Podobne ako Slovensko, aj mnoho ďaľších štátov Európy, ktoré od r. 2004 pristúpili do Európskej únie – Bulharsko, Česko, Chorvátsko, Estónsko, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Poľsko, Rumunsko, Slovinsko a i. – sa v súčasnosti stretáva s problémom katastrofálneho nedostatku financií, potrebných na správnu činnosť takých dôležitých oblastí ekonomiky, ako je: školstvo, zdravotníctvo, veda a výskum, dôchodkový systém, starostlivosť o deti a mládež a i.
Novopristúpené členské štáty EU zabezpečujú značnými finančnými sumami vzdelávanie svojich občanov na základných, stredných a vysokých školách. Snažia sa im zabezpečiť čo najlepšie vzdelávanie, pretože vedia, že práve jeho kvalita je zárukou ďaľšieho úspešného rozvoja ekonomiky štátu.
Náklady na vzdelávanie mladých ľudí sú hradené – či už vo väčšej alebo menšej miere, v závislosti od štátu a stupňa školy (základná škola, stredná alebo vysoká) – zo štátneho rozpočtu, ktorý je tvorený aj rôznymi druhmi daní, platených občanmi daného štátu. Medzi najvýznamnejšie dane, ktoré platí prakticky každý občan, patria:
a, daň z príjmov (daň zo mzdy, daň zo zisku)
b, daň z pridanej hodnoty (DPH), ktorá je už zahrnutá v cene každého tovaru alebo služby a platí ju ten, kto si tento tovar alebo službu kupuje
c, spotrebná daň je zahrnutá v cenách niektorých výrobkov, ktoré si kupujeme: motorové palivá (benzín, nafta), uhlie, plyn, elektrická energia, alkoholické nápoje a tabakové výrobky a napokon väčšina občanov platí tiež
d, daň z nehnuteľnosti (byt, pozemok, stavba), ktorá sa odvádza do obecnej alebo mestskej pokladnice
A platením týchto daní sa zároveň skladáme aj na peniaze potrebné k výchove a vzdelávaniu našich detí.
To, čo sa do štátneho rozpočtu odvedie od občanov, sa ďalej prerozdeľuje do financovania rôznych oblastí ekonomiky – do školstva, zdravotníctva, výskumu a vývoja, armády, polície atď. Z týchto peňazí sa – formou platov zamestnancov školstva (pedagógov a ďaľších ľudí zabezpečujúcich chod školstva), výstavbou škôl a školských zariadení, ich vybavením potrebným zariadením, učebnými pomôckami a i. – zabezpečuje aj vzdelávací proces mladej generácie.
Veľká časť mladých ľudí však po ukončení vzdelávacieho procesu odchádza – aj z dôvodu neriešenia mnohých ich problémov – za lepšími existenčnými podmienkami do zahraničia.
Poznámka:
Tento príspevok je umiestnený aj v súbore „Odvďačme sa rodičom“, ktorý sa dá stiahnuť z www stránky : https://www.ivl.sk [1]
V tomto súbore je umiestnený pod takmer identickým názvom: „B1- Financovanie nákladov vzdelávania v novopristúpených členských štátoch Európskej únie.“
Nasledujúci príspevok: „B2- Príčiny odchodu mladých ľudí do zahraničia“
Celá debata | RSS tejto debaty