B7- Stredoškolské vzdelanie – nevyhnutná podmienka na zapojenie sa do pracovného procesu

Predchádzajúci príspevok: „B6- Štát ako zabezpečovateľ pracovnej sily“. Prostredníctvom dlhodobého procesu výchovy a vzdelávania občana zabezpečí štát spolu s rodičmi prípravu budúceho pracovníka pre potreby jeho budúceho zamestnávateľa.

————————————————————————————————  

Na to, aby sa človek zamestnal, aby sa zapojil do pracovného procesu, musí spĺňať určité kvalifikačné predpoklady. Musí mať určitú minimálnu úroveň vzdelania, ktorá je nutným predpokladom a podmienkou na vykonávanie väčšiny profesií. Dôkazom o spĺňaní tejto minimálnej úrovni vzdelania, ktorý od vás požadujú pri prijatí do prevažnej väčšiny zamestnaní, je doklad o úspešnom ukončení stredoškolských štúdií maturitnou skúškou.

V súvislosti s veľmi prudkým rozmachom informačných a komunikačných technológií, intenzívnym vedecko-technickým rozvojom, a doslova každodennou explóziou nových a nových informácií prichádzajúcich z každej oblasti ekonomiky, dochádza k neustálemu rastu požiadaviek na úroveň vzdelávania každého mladého človeka ako budúceho pracovníka ekonomiky rodnej krajiny.

Nároky na požadovanú kvalifikáciu každého zamestnanca sa neustále zvyšujú a absolvovanie stredoškolských štúdií s maturitou je tak vo väčšine prípadov tým úplne základným a nevyhnutne minimálnym predpokladom na úspešný vstup na trh práce.

Úspešná maturitná skúška je v súčasnosti pre väčšinu zamestnávateľov dôkazom o spĺňaní základných kvalifikačných kritérií vyžadovaných od budúcich pracovníkov zamestnávaných v ekonomike daného štátu, kritérií  potrebných a oprávňujúcich na zapojenie sa občana do pracovného procesu. Bez tohto dokladu má človek len veľmi malú, výrazne obmedzenú šancu, na uchytenie sa na pracovnom trhu, na zamestnanie sa.

A práve preto sú náklady vynaložené na vzdelávanie na strednej – a pochopiteľne aj na  základnej škole – nákladmi nevyhnutne vynaloženými za účelom získania základných kvalifikačných predpokladov oprávňujúcich občana zapojiť sa do pracovného procesu v danej profesii, t. j. oprávňujúcich občana zamestnať sa v určitej oblasti ekonomiky. Bez týchto nákladov, bez vzdelávania sa na základnej a strednej škole, by človek v súčasnej dobe len veľmi ťažko spĺňal vzdelanostnú úroveň vyžadovanú prevažnou väčšinou zamestnávateľov a jeho šance na zapojenie sa do pracovného procesu by boli minimálne.

A keďže tieto náklady vynaložené na vzdelávanie sú nevyhnutné k tomu, aby občan dosiahol určitú minimálnu vzdelanostnú úroveň, aby bol občan v dostatočnej miere pripravený na vykonávanie pracovnej činnosti v určitej oblasti ekonomiky tak svojho štátu, ako aj v ekonomickom systéme EU, t. j. aby bol občan schopný na danej pracovnej pozícii pracovať a produkovať nejaké výrobky, resp. poskytovať nejaké služby, a tak generovať zisk, z tohto dôvodu sú tieto náklady nákladmi nevyhnutne vynaloženými na dosiahnutie zisku, a preto sú súčasťou výrobných nákladov.

To znamená, že v cene daného výrobku či služby, by mali byť – podľa všeobecne platných pravidiel tvorby výrobnej ceny výrobku či služieb – tieto náklady, vynaložené na vzdelávanie, zohľadnené. Teda do výrobnej ceny daného výrobku či služby by mali byť proporcionálne zahrnuté aj náklady vynaložené na vzdelávanie pracovníka, ktorý tento výrobok vyrobil či ktorý zabezpečil poskytnutie danej služby.

Pochopiteľne, ak  je vykonávanie určitej profesie podmienené vysokoškolským vzdelaním, napr. vykonávanie profesie lekára,  potom náklady vynaložené na vysokoškolské vzdelávanie musia byť tiež zohľadnené v cene práce lekára, t. j. náklady vynaložené na vysokoškolské lekárske štúdiá sú zohľadnené v cene, ktorú si lekár určuje za poskytnutie svojich služieb. Podobne, náklady na vysokoškolské vzdelanie informatika, vyvíjajúceho softwarowé aplikácie, sú zohľadnené v cene produktov, ktoré sú výsledkom jeho práce.

 

Nasledujúci príspevok: „B8- Náklady na vzdelávanie spláca občan odvodom daní“

B12. 1- Haló . . . Nemci, Rakúšania, Švajčiari či Angličania, bezplatne vám vychovávame lekárov. A náklady bude za vás kto platiť?

09.04.2022

„V súčasnosti odchádza do zahraničia približne 20 percent končiacich absolventov lekárskych štúdií [1]. A dopyt po týchto absolventoch v zahraničí neutícha, naopak rastie. To znamená, že ak budú hospodársky silnejšie členské štáty EU potrebovať viac lekárov, stačí, ak absolventom lekárskych štúdií v novopristúpených štátoch EU ponúknu [...]

B11. 1- Chudáka zderieme aj z poslednej kože, a čím bohatší, tým viac sa mu klaniame, tým viac sa pred ním skláňame

15.03.2022

Štát, jeho predstavitelia a zástupcovia, naháňajú a trestajú za odkotúľavané šestáky každého, koho sa neboja, a pritom im unikajú zlatučké jagavé dukáty, ktoré patria nám všetkým, ktoré visia priamo pred nami, ako šťavňaté jabĺčka. Stačí len natiahnuť ruku a odtrhnúť ich. Ale o tie sa nehlásime. Nechceme vedieť, že máme na ne plný nárok. [...]

B11- Aj tí najbiednejší Slováci sa zložili na náklady 19 miliárd, ale zisk už berie Nemecko, Anglicko, Švajčiarsko a iní

09.03.2022

Keď v štátnej pokladnici, v štátnom rozpočte, chýbajú peniaze, tak sa to štát snaží dohnať buď zvýšením starých, alebo zavedením nových daní, rôznymi poplatkami za to, tamto či toto, novým zaťažením obyvateľov i podnikateľov. Hlavne drobných podnikateľov. Ale prečo sa najprv nepokúsime pozrieť, kde sa tie peniaze strácajú, kde odtekajú? [...]

švédsko

Švédske gangy čoraz častejšie verbujú deti ako nájomných vrahov

04.12.2024 09:49

Kriminalita švédskych gangov je organizovaná a komplexná. Jednotliví lídri zvyknú riadiť svojich ľudí zo zahraničia.

Polícia / Pomáhať a chrániť / Policajné auto /

Vyšetrovateľ inšpekcie spracoval podnet na väzobné stíhanie obvinených policajtov

04.12.2024 09:47

Skutku sa mali dopustiť ešte počas pôsobenia v bývalej Národnej kriminálnej agentúre.

čína, vojaci, vojačky, armáda, vojenská prehliadka,

Ruská ekonomika pod drobnohľadom Číny: Peking sa učí, ako obísť sankcie pred možnou inváziou na Taiwan

04.12.2024 09:30

Čína sa vždy snažila pochopiť, ako sa môže vyhnúť chybám Ruska, minimálne od rozpadu ZSSR, ktorý bol v Pekingu veľmi starostlivo študovaný.

Ivan Vlček

Kvôli čomu sme vlastne boli prizvaní do Únie? Kvôli úprimnej snahe o dobro pre všetkých alebo kvôli neskromnej snahe o výhody jedných na úkor druhých?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 42
Celková čítanosť: 70422x
Priemerná čítanosť článkov: 1677x

Autor blogu

Kategórie