Obsah predchádzajúceho príspevku: „B9.3.3- Stresujúca situácia lekárov a zdravotných sestier“. V dôsledku odchodu lekárov a zdravotných sestier do zahraničia sú preťažovaní tí lekári a zdravotné sestry, ktorí tu zostávajú.
——————————————————————————————————————————–
V súčasnosti veľa ekonomicky bohatších členských i nečlenských štátov EU ponúka našim stredoškolským študentom – prostredníctvom inzerátov v rôznych médiách – informácie o možnosti lekárskych štúdií v týchto krajinách. Ponúkajú im možnosť štúdií na kvalitne vybavených školách – lekárskych fakultách, či možnosť získania skúseností v zahraničnom prostredí, a ich následného využitia pri návrate do rodného štátu. V podstate to vyznieva ako fantastická pomoc týchto štátov v podobe bezplatných štúdií našim študentom. Áno, pre týchto mladých ľudí je veľmi príťažlivou možnosť získania lekárskeho vzdelania v cudzom jazyku, pri lepšej kvalite výučby.
Bohužiaľ, treba však dodať, že absolventi týchto zahraničných štúdí sa po vyštudovaní s vysokou pravdepodobnosťou už nevrátia do svojej rodnej krajiny. Je to prirodzené hlavne z dvoch príčin:
- Ak absolventi lekárskych štúdií vyštudujú daný lekársky odbor v zahraničí v cudzom jazyku, tak by museli po návrate domov absolvovať skúšky, ktoré by boli potvrdením, že problematiku daného odboru ovládajú aj v rodnom jazyku, teda, že v ňom ovládajú lekársku terminológiu. Vyžadovanie týchto skúšok je logické a vyplýva z faktu, že lekár musí ovládať lekársku terminológiu v rodnom jazyku svojich pacientov. Táto prekážka by sa dala ešte zvládnuť prípadným doučením sa potrebnej terminológie a následných skúšok, ktoré to potvrdia.
- Ťažko si však možno predstaviť, že niekto, kto vyštuduje lekársku fakultu v Anglicku, Nemecku alebo Dánsku, si po ukončení týchto štúdií bude hľadať prácu na Slovensku za mzdu odpovedajúcu platu lekára na Slovensku. Nikto nepôjde späť z krajiny, kde má lekár nástupný plat niekoľkokrát vyšší než v rodnej krajine, nikto netúži vrátiť sa späť z krajiny, v ktorej je už ten nástupný plat taký, že silne motivuje mladých lekárov k odchodu do zahraničia.
A zahraničné štáty o tomto veľmi dobre vedia, a preto občanom novopristúpených členských krajín EU ponúkajú možnosť takýchto bezplatných štúdií na ich lekárskych fakultách. Pretože vedia, že je len veľmi malá pravdepodobnosť, že občan z týchto novopristúpených krajín sa po ukončení lekárskych štúdií bude chcieť vrátiť pracovať do svojej rodnej vlasti. Vedia, že tento mladý človek po ukončení štúdií v ich krajine zostane s vysokou pravdepodobnosťou pracovať v ich ekonomike, v ich zdravotnom systéme. A takýmto spôsobom si tieto krajiny riešia akútny nedostatok lekárov v svojich krajinách.
Možnosť vzdelávania formou lekárskych či iných štúdií v bohatších členských krajinách Únie umožní mladým ľuďom na jednej strane získať kvalitné vzdelanie v príslušnom lekárskom odbore či špecializácii, no na strane druhej je táto ochota zo strany bohatších členských krajín Únie z veľkej časti len kozmetickou úpravou ich snahy o bezplatné získanie tak nedostatkových talentovaných mladých ľudí vychovaných a vzdelaných len na náklady svojich rodných krajín, na náklady novopristúpených členských krajín Únie.
Bohatšie členské krajiny Únie zarobia už len na tom, že náklady na výchovu a vzdelávanie týchto mladých ľudí od narodenia až do ukončenia strednej školy – ktoré len na Slovensku dosahujú minimálnu hodnotu 82 000 eur [1] – znášajú rodičia a rodná krajina tohto mladého človeka. Čiže tieto náklady, ktoré by ináč museli investovať v prípade štúdií občana z radov vlastného obyvateľstva, sú ich čistým ziskom, sú peniazmi, ktoré ušetria svojej štátnej pokladnici. Celá investícia zahraničného štátu sa tak zúži len na financovanie štúdií na lekárskej fakulte, a táto investícia mu zabezpečí lekára pre potreby jeho ekonomiky, pre potreby jeho občanov, pre potreby jeho zdravotníctva.
Nasledujúci príspevok: „B9.3.5- Odchod lekára do zahraničia znamená stratu pre rodnú krajinu“
Celá debata | RSS tejto debaty