Založ si blog

B5. 1- Kto by mal kompenzovať náklady vynaložené na výchovu a vzdelávanie

Predchádzajúci príspevok: „B4.3- Hodnota nákladov vynaložených na výchovu a vzdelávanie pracovníka“. Sumárne náklady vynaložené v dlhodobom procese prípravy občana na zapojenie sa do pracovného procesu sú tvorené nákladmi na vzdelávanie sa a nákladmi na výchovu mladého občana.

 ————————————————————————————

V predchádzajúcich častiach bolo rozoberané, prečo by mal čerstvo vyštudovaný absolvent vysokej školy, odchádzajúci za prácou do zahraničia, začať splácať, resp. nesplácať náklady na svoje štúdiá [1] (B3.3- Náklady na štúdiá má naozaj znášať absolvent?). Veď sa ešte len rozbieha do života. Nemá žiadne úspory. Prečo by to mal splácať  on? Prečo nie niekto iný?

Napr. úplne logicky ten, kto v zahraničí využíva služby tohto odborníka, kto ho zamestnáva, a komu práca tohto odborníka prináša zisk, t. j. buď jeho zamestnávateľ, alebo zahraničný štát, ktorému práca tohto odborníka prináša zisk vo forme dane z jeho  príjmov, čiže zisk vo forme dane z jeho mzdy, a taktiež mu prináša zisk vo forme dane zo zisku zamestnávateľa, ktorý tohto odborníka zamestnáva. A na vytvorení tohto zisku zamestnávateľa sa odborník podieľal.  Zamestnávateľ, a teda aj zahraničný štát získali tohto odborníka do svojich služieb predsa úplne zadarmo, bez žiadnych nákladov vynaložených na jeho výchovu a vzdelávanie.

Prečo by teda zamestnávateľ, resp. štát, v ekonomike ktorého je tento odborník aktuálne zamestnaný, nemohli zaplatiť primeranú časť nákladov vynaložených počas dlhodobej prípravy tohto odborníka na jeho profesnú činnosť, vynaložených v jeho rodnej krajine? Predsa nevynaložili ani cent  na jeho výchovu a vzdelávanie počas jeho dlhodobej prípravy na zapojenie sa do pracovného procesu, počas jeho prípravy v rodnej krajine. Ani cent z dane, ktorú tento odborník odvádza zo svojej mzdy zahraničnému zamestnávateľskému štátu, ani cent z ďaľších daní, ktoré generuje práca tohto odborníka (DPH, spotrebná daň), nepôjde na pomoc tým občanom, ktorí mu naopak svojím príspevkom, svojimi peniazmi formou odvádzaných daní umožnili stať sa odborníkom. Ktorí tak svojimi peniazmi prispeli na jeho výchovu, ako aj na jeho vzdelávanie. A tými občanmi sú jeho spoluobčania v jeho rodnej krajine.

Z práce odborníka, zamestnaného v zahraničí, profitujú dva subjekty:

  1. Zahraničný zamestnávateľ zamestnávajúci tohto občana-odborníka.
  2. Štát, v ktorom sa tento zahraničný odborník zamestnal, t. j. štát, v ktorom má zamestnávateľ tohto odborníka svoje sídlo, svoj podnik či prevádzku, štát, do ktorého štátneho rozpočtu odvádza odborník daň zo svojej mzdy.

 

Zatiaľ čo zamestnávateľ profituje zo zisku, vytváraného prácou odborníka, zahraničný štát je príjemcom:

  1. Dane z príjmu tohto odborníka, t. j. dane z jeho mzdy.
  2. Dane zo zisku zamestnávateľa tohto odborníka, čiže dane zo zisku, ktorý pomáha svojou prácou vytvoriť odborník.
  3. Spotrebnej dane a DPH – dvoch daní, ktoré odborník platí pri každodennej kúpe tovarov a služieb dennej i dlhodobejšej spotreby v cudzej krajine, keďže sa tu zdržuje a je tu ubytovaný počas svojho zamestnania.
  4. Každodennou kúpou rôznych výrobkov a služieb zároveň odborník podporuje zamestnanosť a ďalší rast výroby v krajine, v ktorej pracuje. A rast výroby a zamestnanosti znamená ďaľšie príjmy štátneho rozpočtu formou daní, ktoré sú generované prácou novozamestnaných pracovníkov. Formou už vyššie vymenovaných daní, čiže formou dane zo mzdy, dane z pridanej hodnoty (DPH) a spotrebnej dane. 

Keďže obom týmto subjektom  – zamestnávateľovi i zahraničnému štátu – prináša práca odborníka zisk, vynára sa otázka, kto by mal byť tým zodpovedným a podieľať sa primeranou mierou na spravodlivej kompenzácii nákladov vynaložených počas dlhodobej prípravy odborníka na pracovnú činnosť, t. j. podieľať sa na spravodlivej kompenzácii nákladov vynaložených v dlhodobom procese výchovy a vzdelávania tohto odborníka v jeho rodnej krajine. Spravodlivá kompenzácia je taká kompenzácia, ktorej rozsah je úmerný dobe zamestnávania sa tohto odborníka v ekonomike zahraničného štátu.

Mal by to byť zamestnávateľ alebo zahraničný štát, alebo by to mali byť obaja, t. j. zamestnávateľ i zahraničný štát? A ak obaja, tak v akom pomere by sa mali zúčastňovať na spravodlivej kompenzácii nákladov vynaložených na výchovu a vzdelávanie odborníka, teda na kompenzácii úmernej dobe odpracovanej týmto odborníkom v ekonomike zahraničného štátu.

Zrejme vhodnejšie by bolo, ak by týmto záväzkom – záväzkom podieľania sa na spravodlivej kompenzácii nákladov vynaložených v procese dlhodobej výchovy a vzdelávania občana – bol zaťažený zahraničný štát, v ekonomike ktorého občan pracuje, a v prospech ktorého ide tak daň z príjmu občana pracujúceho v zahraničí, ako aj daň zo zisku jeho zamestnávateľa, t. j. zisku, ktorý pomáha vytvoriť svojou prácou tento odborník, tento náš odídený občan. A prečo by to bolo vhodnejšie, resp. správnejšie?

[1] https://ivlcek.blog.pravda.sk/2021/12/25/b3-3-naklady-na-studia-ma-naozaj-znasat-absolvent/

 

Nasledujúci príspevok: „B5.2- Na kompenzácii nákladov by sa mala podieľať zamestnávateľská krajina“

 

B12. 1- Haló . . . Nemci, Rakúšania, Švajčiari či Angličania, bezplatne vám vychovávame lekárov. A náklady bude za vás kto platiť?

09.04.2022

„V súčasnosti odchádza do zahraničia približne 20 percent končiacich absolventov lekárskych štúdií [1]. A dopyt po týchto absolventoch v zahraničí neutícha, naopak rastie. To znamená, že ak budú hospodársky silnejšie členské štáty EU potrebovať viac lekárov, stačí, ak absolventom lekárskych štúdií v novopristúpených štátoch EU ponúknu [...]

B11. 1- Chudáka zderieme aj z poslednej kože, a čím bohatší, tým viac sa mu klaniame, tým viac sa pred ním skláňame

15.03.2022

Štát, jeho predstavitelia a zástupcovia, naháňajú a trestajú za odkotúľavané šestáky každého, koho sa neboja, a pritom im unikajú zlatučké jagavé dukáty, ktoré patria nám všetkým, ktoré visia priamo pred nami, ako šťavňaté jabĺčka. Stačí len natiahnuť ruku a odtrhnúť ich. Ale o tie sa nehlásime. Nechceme vedieť, že máme na ne plný nárok. [...]

B11- Aj tí najbiednejší Slováci sa zložili na náklady 19 miliárd, ale zisk už berie Nemecko, Anglicko, Švajčiarsko a iní

09.03.2022

Keď v štátnej pokladnici, v štátnom rozpočte, chýbajú peniaze, tak sa to štát snaží dohnať buď zvýšením starých, alebo zavedením nových daní, rôznymi poplatkami za to, tamto či toto, novým zaťažením obyvateľov i podnikateľov. Hlavne drobných podnikateľov. Ale prečo sa najprv nepokúsime pozrieť, kde sa tie peniaze strácajú, kde odtekajú? [...]

Gabriel Attal / Pcheng Li-jüan / Si Ťin-pching /

Odmena za Taiwan? Si pricestoval na štátnu návštevu Francúzska. Stretne sa s Macronom, budú rokovať aj o Ukrajine

05.05.2024 21:45

To, že si čínsky prezident vybral pre svoju návštevu Francúzsko potvrdzuje postavenie Macrona ako mocenského hráča EÚ.

ťava

V zoo sa narodilo mláďa samičky ťavy dvojhrbej

05.05.2024 21:21

Gravidita ťavy dvojhrbej trvá približne rok a rodí sa väčšinou jedno mláďa.

európsky parlament, peter pellegrini, europarlament

Od EÚ sa izolovať nechceme. Čo teda od nej chceme?

05.05.2024 20:23

Nechceme, aby Slovensko bolo opäť čiernou dierou v srdci Európy. Chýba nám však vízia a stratégia našej hry v EÚ. Čo teda chceme a čo nie? Zapojte sa do novej DEMDIS diskusie!

Rómske deti / Rómovia / Róm /

Prieskum: Žiaci z marginalizovaných rómskych komunít by sa podľa 60 % Slovákov mali vzdelávať oddelene

05.05.2024 20:02

Prieskum CEEV Živica a Teach bol uskutočnený v spolupráci s prieskumnou agentúrou Focus vo februári 2024 na vzorke 1025 respondentov.

Ivan Vlček

Kvôli čomu sme vlastne boli prizvaní do Únie? Kvôli úprimnej snahe o dobro pre všetkých alebo kvôli neskromnej snahe o výhody jedných na úkor druhých?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 42
Celková čítanosť: 65354x
Priemerná čítanosť článkov: 1556x

Autor blogu

Kategórie